söndag 22 januari 2012

Kyrkresan går vidare!

Sitter och lyssnar på Linkin Park och tycker att det inte är så himla tokigt. Jag har hört betydligt sämre, men i ärlighetens namn har jag hört bättre också. Projektet på Sweden Rocks Message Board där jag varje dag lägger ut en tråd där "boardarna" betygsätter olika hårdrocksband går väldigt bra och efter att ha avslutat femton stycken trådar så leder Jethro Tull före Accept och King Diamond.

Jag har funderat kring detta med kyrkresan om den från Hosjö ska fortsätta in i Falun eller om vi tar en avstickare norrut och hälsar på hos Carl Larsson i Sundborn. Det mest spännande är att dra iväg norrut så vi når efter en stund Sundborn. Kyrkan som är en korskyrka i trä uppfördes 1755 och ersatte den gamla kyrkan från 1622. I öster ligger den tresidiga sakristian och en fristående klockstapel finns också. 1905 svarade Sundborns store son Carl Larsson för utsmyckningen i kyrkan. Vill man se en unik porträttsamling gjord av Carl Larsson beger man sig till den nya församlingsgården som ligger intill kyrkan. Dopfunten från 1659 är kyrkans äldsta inventarium.
Som vanligt så har boken Våra Kyrkor legat som grund för den text jag lagt ut. Om kyrkan i Sundborn kan man läsa på sid 285.

Vi säger så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar