söndag 15 januari 2012

En helg i både dur och moll!

För det första så måste jag tala om att det gick bra på Elgiganten. Mitt lyssnande på Entombed för att bli lite arg hade jag inget för utan de hade skött sig exemplariskt. Andra som sköter sig exemplariskt är alla dessa fantastiska människor som köpt mitt koncept på Sweden Rock Message Board där jag varje dag lägger ut en ny tråd om ett hårdrocksband. Diskussionerna blir intressanta och då har jag ännu inte lagt ut trådar om Kiss, Ac/Dc, Metallica och Iron Maiden.

Fredagen var en konstig dag. Jag tog semester för på eftermiddagen hade vi möte på soc angående det faktum att min äldste son rymt hemifrån (även om han själv kanske kallar det för att flytta hemifrån). Mötet var bra sett från min sida med tanke på att jag fick sagt det jag ville ha fram och jag var lugn och sansad. Att det gått så långt som att vi har möte på soc är inte det roligaste jag varit med om, men som det är nu så finns inga andra alternativ. Var det hela hamnar i slutändan vet just nu ingen av oss som det berör.

Lördagen tillbringades först i hemmet där julgranen fick flytta tillbaka till sin kartong och julpyntet städades undan. Tegera Arena i Leksand var det som gällde under eftermiddagen och det blev seger med 3-2 mot Troja och det är synd att det ska behöva bli så spännande för Leksand skulle avgjort denna match tidigt. Nu blev det dock tre viktiga poäng och de visade sig oerhört viktiga eftersom Västerås samtidigt förlorade hemma mot Mora. Två saker slog mig under och efter matchen. Det första är att jag har aldrig hört Tegera Arena så tyst som när Troja kvitterade till 1-1 och för det andra så blev David Åslin hyllad efter matchen och det är han värd för jag tror att samtliga på Norra Stå ville haft denna kämpe kvar i Leksand.

Hoppas förresten Kollar mår riktigt bra just nu.

Kyrkor är ett intresse jag har som ni säkert märkt vid det här laget. Vi ska förflytta oss från Hofors denna vecka och bege oss tillbaka till Dalarna och Västerås stift. Om man åker mot Falun så passerar man innan man kommer fram till Dalarnas residensstad kapellet i Hosjö. 1663 byggdes denna kyrka/kapell av enbart gåvomedel och då såg tornet annorlunda ut. Altarkrucifixet skänktes år 1759. Kormålningen är gjord av Jerk Werkmäster och motivet är Jesu bergspredikan. Hosjö kyrka/kapell ligger vid sjön Runns strand och den är avbildad på målningen. Predikstolen är från 1600-talet och det är likaså dopfunten.

Flera porträtt hänger i kyrkan och bland annat så finns porträtt av Anders Lundström (1711-1793) som var bergmästare och grundare av Hosjö fattigskola. Även biskop Jesper Svedberg finns på porträtt i kyrkan/kapellet. Jesu dop och nattvarden finns som målningar på korväggen och i sakristian finns porträtt av Kung Karl XI och drottning Ulrika Eleonora. En orgel från 1941 ersattes 1988 och klockorna i tornet är gjutna 1669 och 1683.
Vill man läsa mer om denna och andra kyrkor så rekommenderar jag boken Våra Kyrkor från Klarkullens Förlag. Om kyrkan i Hosjö kan man läsa på sid 285.

Vi säger så.

1 kommentar:

  1. Tufft med ungar ibland. Mina erfarenheter av soc. är att de faktiskt kan vara en bra samarbetsparter - inte minst när man själv visar att man uppskattar det de försöker göra. Åtminstone hade jag en mycket bra dialog med dem när det begav sig...

    *styrkekram*

    SvaraRadera