söndag 8 januari 2012

Hårdrock!

Att jag är en man med många konstiga ideér är välkänt bland mina vänner. Att jag är förtjust i musik är också en sanning som många vet om. Därför så har jag startat upp ett litet projekt på Sweden Rock Messageboard. Det hela går ut på att jag startar en tråd varje dag där musikintresserade får ventilera sina åsikter om olika hårdrocksband. Det kommer att bli 366 olika band/artister som gås igenom under detta år och jag måste säga att intresset varit sjukt bra så här långt. Till er som inte är reggade på denna musikboard så kan ni använda denna länk http://www.swedenrock.com/index.cfm?pg=1 och klicka till vänster i menyn där det står message board. Detta kanske kan kallas för reklam, men det bryr jag mig inte om.

Söndagar betyder som vanligt att vi fortsätter kyrkresan. Vi tar oss tillbaka till Storvik från Årsunda och sen blåser vi vägen mot Falun och hamnar i Hofors efter vägen. I Hofors finns en kyrka av det modernare slaget. Den är ritad av arkitekt Bengt Romare och invigningen skedde 1962. Tornet som är 34 meter högt ger tillsammans med tre portar och höga fönster en karaktär av katedral. Kyrkan är byggd i tegel och taket består av kopparplåt. Korväggen av tegel i fem rödbruna nyanser är utsmycket med ett enkelt träkors.

Arkitekt Bengt Romare har ritat altarets silverkors med röda infattningar av emaljerat silver i korsarmarna. I korsets centrum syns en förgylld törnekrona. Församlingen i Hofors bildades 1944 genom att man bröt sig ur Torsåkers församling. Fram till 1962 när kyrkan invigdes så hade "kyrksalen" i kyrkskolan använts som gudstjänstlokal. Denna sal hade använts sedan 1897.
Som vanligt så har boken Våra Kyrkor legat till grund för ovanstående text. Om kyrkan i Hofors kan man läsa på sid 66.

Tio veckor har passerat igen och det är dags att lägga ut de tio senaste kyrkorna.









Dessa kyrkor kan ni rösta fram vilken som är den vackraste. Ni kommenterar antingen här i bloggen eller också röstar ni på Sweden Rocks Message Board när den tråden dyker upp. Ni sätter poäng på tre kyrkor enligt modellen 3-2-1 poäng. Kyrkorna är uppifrån och ned:

1. Strömsbro
2. Gävle (Heliga Trefaldighets Kyrka)
3. Staffanskyrkan (Gävle)
4. Tomaskyrkan (Gävle)
5. Mariakyrkan (Gävle)
6. Bomhus
7. Valbo
8. Sandviken
9. Årsunda
10. Hofors

Vi säger så.

2 kommentarer: