söndag 15 september 2013

Kyrkovalet 2013!

Det är inte bara ishockey som är viktigt i dessa dagar. Kyrkovalet är viktigt också även om jag som många andra tycker att kyrkan och politik inte ska höra ihop. Jag behöver inte hymla om vad jag röstade på heller utan det var kristdemokraterna som fick Hagbergs röst i detta val (precis som i kommunvalet för tre år sedan). Ni som läst denna blogg vet att jag och kyrkor har ett speciellt förhållande. Nu är det så att det är arkitekturen som attraherar mig och det är väldigt sällan jag går in i en kyrka. Däremot kommer jag aldrig att gå ur svenska kyrkan. Dels så kostar det egentligen inte många kronor (och man märker aldrig av dessa kronor heller) och sen vill jag gärna att kyrkan ska ha pengar så kyrkorna kan rustas och får stå kvar i många hundra år till.

Och när vi ändå är inne på kyrkoval och det så lämpligt är söndag så fortsätter jag min kyrkresa genom landet. Det är längesen nu som jag skrev några rader om kapellet i Yttermalung. Fortsätter man norrut mot Sälen så hamnar man i dansbandens Mecca, nämligen Malung. Kyrkan är från början en medeltida kyrka som tros vara byggd 1365. Ombyggnad av kyrkan har skett i etapper och den första skedde i slutet av 1400 och början av 1500-talet. 1737 skedde den senaste ombyggnaden och då blev kyrkan en korskyrka. Den senaste renoveringen skedde 1958.

Och som vanligt när det gäller kyrkor så finns det en del gamla saker att avnjuta om man går in i kyrkan i Malung. Predikstolen är från 1686 och innehåller skulpturer på de fyra evangelisterna. Jonas Holmin som kom från Västerås tillverkade år 1765 altartavlan. Två skulpturer föreställande Johannes döparen och Jesus som smärtornas man tros vara gjorda Haken Gulleson och man tror att tillverkningen skedde tidigt 1500-tal. S:t Olof som är Malungs skyddshelgon finns också som skulptur i kyrkan och den är troligen tillverkad i Lübeck sent 1300-tal.

Texten kring Malungs kyrka är tagen från wikipedia och den som vill hänger med när resan fortsätter om en vecka.

Vi säger så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar