söndag 12 februari 2012

Drakar, demoner, troll, kyrkor och diverse annat!

Är man hårdrockare, provokatör, sportintresserad, politiskt insatt, charmör, desperat och lite allmänt spydig så är Sweden Rocks Message Board det rätta stället att befinna sig. En del nördiga projekt har det blivit genom åren och mitt senaste engagemang handlar om att varje dag detta år skapa trådar om olika hårdrocksband där man helt enkelt betygsätter bandet i fråga samtidigt som man skriver ner sina tre favoritlåtar. Detta ger också mig en chans att lyssna in mig på band som annars hade fått vara olyssnat. Just nu lyssnar jag på Italiens svar på Manowar med den skillnaden att Rhapsodys musik är mer pampig. Däremot så är Manowar ett bra mycket bättre band även om inte Manowar hör till Hagbergs absoluta favoritband. Det som fascinerar mig är band som har sin tro och sin image och inte viker en tum från den linjen. Ett sånt band är Rhapsody där drakar, demoner och annat fantasyinspirerat finns med hela vägen. Vad jag tycker om Rhapsody kan ni läsa på boarden. http://www.swedenrock.com/index.cfm?pg=15&logout=true

På detta forum finns det en del främlingsfientliga inslag också, men dom försvinner rätt snart ner i den håla dom kom från. Troll är ett vanligt förekommande ord för dessa människor.

Kyrkresan ska byta landskap och stift återigen och vi beger oss ut på för mig oupptäckta vägar. Vi far österut från Svartnäs och hamnar återigen i Gästrikland. Kyrkan vi besöker ligger i Åmot och invigningen skedde 1917. Ett kapell fanns redan vid Åmots bruk och hade funnits sedan 1797, men när kapellet blev för trångt byggdes en kyrka på en kulle strax norr om kapellet. Slaggsten i murarna och gråsten i grunden var byggnadsmaterialet. Av kyrkans tre entréer är två i bruk och portalerna är huggna i röd granit.

Rundbågiga fönster med träspröjsar finns i långhuset och tornspiran som är mycket hög är klädd med svarttjärad spån. Georg A. Nilsson på överintendentsämbetet var arkitekt då han inte godkände församlingens ursprungliga förslag. Georg har även ritat inredningen och altaret placerade han i en nisch, utan altartavla och med infallande ljus från två sidofönster. I kyrkgångens mitt är dopfunten som är skuren i trä placerad. Orgeln och orgelfasaden flyttades över från det gamla kapellet.
Som vanligt ligger boken Våra Kyrkor från Klarkullens Förlag som grund för detta och på sid 65 läser man om kyrkan i Åmot.

Whitney Houston har avlidit 48 år gammal och tyvärr blev hennes liv oerhört tragiskt fast det var hon själv som valde väg. Jag skickar med följande länk för det är så här jag kommer att minnas Whitney Houston: http://open.spotify.com/track/0Eb2UmP2jtWwEJigX9akO0

R.I.P. och hoppas du fått ro nu. En fantastisk röst hade du när det begav sig och det kan ingen ta ifrån dig.

Vi säger så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar